27 Mai 2025

KP Holland in beeld: innovatie en impact in de sierteeltsector

Interview met Pim van der Knaap, bestuurslid van Air So Pure en Commercieel Directeur van KP Holland.

De wereld van de sierteelt is volop in beweging. Arbeid wordt schaars, duurzaamheid is niet langer een keuze maar noodzaak en nieuwe technologieën vinden hun weg in de kas. Hoe zorg je als kweker dat je mee blijft bewegen, of liever nog: vooroploopt?

Bei KP Holland hebben ze daar een antwoord op. Met ruim 75 jaar ervaring, 40 miljoen planten per jaar en 24 hectare aan kassen is dit Westlandse familiebedrijf al decennialang een begrip in de wereld van veredeling, vermeerdering, productie en export van bloeiende potplanten. Maar stilzitten doen ze zeker niet. Met innovatieve technieken en strategische samenwerkingen zet KP Holland elke dag stappen naar de toekomst.

We spraken Pim van der Knaap, Commercieel Directeur van KP Holland én bestuurslid van Air So Pure, over uitdagingen en ambities, maar ook over hun toewijding aan duurzaamheid. “Wij willen niet alleen planten kweken, maar ook bijdragen aan de toekomst van de sector,” aldus Pim.

Samen sterker: waarom KP Holland lid is van Air So Pure

Sinds 2012 is KP Holland aangesloten bij Air So Pure, het merk en de telersvereniging voor bewezen sterk luftreinigenden Pflanzen. Een logische stap, vindt Pim. “Het collectieve verhaal is commercieel sterk en inhoudelijk waar. Dat moet je vertellen.”

Binnen Air So Pure levert KP Holland vier producten: de Spathiphyllum Pearl Cupido in potmaten 7, 9, en 15cm, en sinds kort ook de Spathiphyllum Bingo Cupido 17 cm. In absolute Air So Pure branded aantallen is KP Holland misschien niet de grootste binnen de club, maar qua betrokkenheid zijn ze wel degelijk aanwezig. Als bestuurslid denkt Pim actief mee over de richting van de vereniging, en collega Nikita vertegenwoordigt het bedrijf in het verkopersoverleg en richting klanten.

Het lidmaatschap brengt niet alleen kennis en waardevolle connecties, maar ook nieuwe kansen. “Met Air So Pure kom je op plekken waar je anders niet zou komen,” vertelt Pim. “Je leert van elkaar, ontdekt nieuwe verkoopkanalen en verrast klanten met een sterk verhaal. We delen ervaringen, uitdagingen en successen en doen gezamenlijke promoties. Maar het is ook gewoon leuk: we worden er allemaal beter van.”

Het collectief helpt ook de sierteeltsector als geheel vooruit, vindt Pim. “We laten zien dat onze planten niet alleen mooi zijn, maar ook echt iets bijdragen aan een gezondere leefomgeving”. De voordelen van het lidmaatschap zijn wat Pim betreft dan ook duidelijk: “het gaat verder dan alleen marketing”.

KP Holland Air So Pure planten
Spathiphyllum Pearl Cupido in Air So Pure uitstraling

Duurzaamheid als speerpunt

Bij KP Holland is duurzaamheid een strategisch uitgangspunt. “We willen niet alleen mooie beloftes maken, maar echte stappen zetten. Geen greenwashing, maar green doing,” benadrukt Pim.

Die mentaliteit zie je terug op alle niveaus van de organisatie. Zo is KP Holland actief betrokken bij ‘De Versnellers’ in de sierteeltsector, waar ze samen met collega’s en beleidsmakers werken aan toekomstbestendige oplossingen en beweging creëren bij relevante stakeholders. “Wat we daar leren, koppelen we terug naar onze eigen bedrijfsvoering én naar Air So Pure. Zo versterken we elkaar.”

Concrete stappen en meetbare doelen

Dat duurzaamheid bij KP Holland een sleutelrol speelt, blijkt o.a. uit de recente modernisering van twee teeltlocaties. Beide zijn voorzien van de nieuwste LED-verlichting, slimme luchtbehandelingssystemen en, zoals op alle locaties, volledig gerecirculeerd watergebruik. En dat is nog maar het begin.

KP Holland, foto van de nieuwe Spathiphyllum kas
Nieuwe Spathiphyllum kas van KP holland

Het bedrijf werkt met heldere doelstellingen:

  • Veenvrije mengsels voor elke teelt in 2027
  • 100% circulaire verpakkingen in 2030
  • Naleven richtlijnen m.b.t. schoon oppervlaktewater
  • Deels chemievrij kweken in 2030
  • Vanaf 2028 folie- en karton afval renderend recyclen
  • Fossielvrij kweken in 2040
  • Ontwikkeling van hun medewerkers

En dat alles wordt jaarlijks gemonitord. “We kennen onze footprint en willen die elk jaar verkleinen. Niet alleen voor onszelf, maar voor de hele sector,” aldus Pim.

Duurzame producten

Ook op productniveau wordt duurzaamheid zichtbaar. “Onze Spathiphyllum is van nature al vrij duurzaam: het is een plant die relatief weinig licht nodig heeft, biologisch te beschermen is en niet of nauwelijks chemische ingrepen vereist,” legt Pim uit. Binnen het assortiment van KP Holland heeft de Spathiphyllum zelfs de laagste footprint van alle productgroepen.

Een ander voorbeeld van hun duurzame ambities is de teelt van de Kalanchoë. Zo loopt er een groot onderzoek om de Kalanchoë binnen drie jaar volledig ‘groen’ te telen. Hiervoor worden data, kennis en ervaringen gebundeld met collega-kwekers binnen het collectief 100% Groen.

Innovatie als DNA

Innovatie zit in het DNA van KP Holland. Letterlijk, want een van hun meest recente ontwikkelingen is de PCR-straat voor de Kalanchoë, een technologie waarmee DNA uit planten wordt geanalyseerd. Deze technologie helpt hen eigenschappen van planten vroegtijdig te identificeren. “Het helpt ons letterlijk om in de toekomst van onze planten te kijken, en daarmee veel gerichter en efficiënter te kunnen veredelen,” legt Pim uit.

KP Holland Kalanchoe onderzoeken

Ook in de recent ‘van top tot teen’ verbouwde Spathiphyllum-kas worden enorme stappen gezet. “We zijn 40 jaar vooruitgesprongen in één verbouwing,” vertelt Pim. De gloednieuwe Spathiphyllum-kas functioneert als een soort kraamkliniek. “Elke jonge Spathiphyllum begint zijn leven in een geconditioneerde cel, de ‘couveuse’, voordat hij naar de kas mag om uit te groeien tot een gezonde, sterke plant.”

Kruisen, testen, selecteren

Bij KP Holland draait het niet alleen om telen, maar om het continu verbeteren van de plant zelf. Als veredelaar ontwikkelt het bedrijf eigen rassen die aansluiten bij de wensen van zowel consument als ketenpartners. De Spathiphyllum van KP Holland wordt zowel via zaad als via weefselvermeerdering gekweekt. Deze rassen worden over de hele wereld gekweekt tot sierplant, waardoor de genetica in de vensterbanken van Chinese tot Amerikaanse consumenten te zien is.

Jaarlijks voert KP Holland duizenden kruisingen uit, maar slechts enkelen halen uiteindelijk de markt. “We zijn kritisch,” vertelt Pim. “Een plant moet visueel sterk zijn, maar ook resistent tegen ziektes, efficiënt te telen en commercieel interessant. Alleen de allerbeste rassen worden geselecteerd.” Een opvallend kenmerk? De witte bloemen verkleuren na verloop van tijd naar groen. Een subtiele, natuurlijke overgang die zorgt voor extra beleving én langere sierwaarde.

Een veelbelovende ontwikkeling binnen de veredeling is het stuifmeelarme ras. “Het is alsof moeder natuur een foutje heeft gemaakt, maar wij maken er een voordeel van! Geen stuifmeel betekent minder allergenen en schonere bladeren”. Met de Spathiphyllum Falco heeft KP Holland hiermee het eerste stuifmeelarme ras geïntroduceerd in hun Breeding assortiment.

KP Holland DNA testen

Een blik op de toekomst

De drie grootste uitdagingen in de glastuinbouw? “Arbeid, duurzaamheid en de inzet van AI-technologie.” Arbeid wordt steeds duurder en schaarser, terwijl de vraag naar kwaliteit en efficiëntie toeneemt. Automatisering is daarom nodig om continuïteit te waarborgen.

“We blijven daarom kijken welke technieken we kunnen toepassen in onze kwekerij.” AI zal voornamelijk een rol gaan spelen op het gebied van efficiency. “Van marketing en arbeid tot teeltplanningen. Maar verandering is altijd lastig, dus het is belangrijk en uitdagend om mensen het te laten gebruiken en de voordelen ervan in te zien.”

“Onze mensen maken het verschil.”

Toch ziet hij vooral kansen: AI als ondersteuner, niet als vervanger. Slimmer werken, zodat medewerkers kunnen doen waar ze goed in zijn. Bij KP Holland gaat het namelijk niet alleen om planten, maar ook om mensen. “We hebben ruim 170 medewerkers die elke dag met een glimlach beginnen en hopelijk ook zo naar huis gaan,” zegt Pim trots. “Onze mensen maken het verschil.”

KP Holland blik op de toekomst

Groei door samenwerking met Westland Plant

Sinds 1 januari 2025 werd Westland Plant (ook lid van Air So Pure) officieel onderdeel van KP Holland. Een bewuste stap, ontstaan vanuit wederzijds vertrouwen én een gezamenlijke visie op de toekomst. “Peet Zwinkels wilde zijn bedrijf graag in vertrouwde handen achterlaten,” vertelt Pim. “Zijn zoon Niels wilde het avontuur niet alleen aangaan en wij waren op zoek naar uitbreiding.”

De samenwerking kwam niet helemaal uit het niets. Al vóór de overname werkten beide partijen samen binnen Air So Pure en in de levering van jonge planten. “Het voelde als een logische, natuurlijke stap,” zegt Pim. “Westland Plant is nu een volwaardige teeltlocatie binnen KP Holland, met dezelfde kwaliteitsstandaard en uitstraling. Het mooie is dat Niels Zwinkels in deze samenwerking ook ondernemer is geworden.”

De samenwerking betekent ook een uitbreiding van het assortiment: de Spathiphyllum Bingo Cupido 17cm krijgt een vaste plek in de collectie, met collega Nikita als aanspreekpunt voor klanten. “Voor klanten is er weinig veranderd, behalve dat de vertrouwde kwaliteit nu geleverd wordt onder onze naam,” aldus Pim.

Op de vraag hoe de eerste 5 maanden zijn verlopen, krijgen we een positief antwoord. “De eerste maanden zijn heel goed verlopen en we hebben een erg prettige samenwerking. In het begin was het wel wat geregel met en op Floriday, maar uiteindelijk is dat goed gekomen. Klanten weten ons gelukkig inmiddels ook goed te vinden”.

KP Holland en Westland Plant werken samen

Met trots verbonden aan Air So Pure

We vroegen ook Niels Zwinkels hoe hij de eerste maanden heeft ervaren. “De eerste maanden stonden in het teken van een intensieve, maar succesvolle overgangsperiode,” vertelt hij. “We hebben veel aandacht besteed aan een soepele overgang. Een belangrijk doel was om het aanbod van Westland Plant centraal te positioneren binnen het assortiment van KP Holland, zodat klanten alles gemakkelijk op één plek kunnen bestellen.”

Net als KP Holland, is ook Westland Plant tevreden met deze samenwerking. “We vertrouwen elkaar, zitten vaak op één lijn en vinden elkaar makkelijk. Door regelmatig te sparren, versterken we elkaar. Daar profiteert de hele organisatie van.”

Ook de band met Air So Pure blijft stevig. “Westland Plant is al sinds de oprichting in 2007 verbonden aan Air So Pure,” zegt Niels. “We hebben in de loop der jaren samen een sterk concept neergezet en gebouwd aan een merk waar we trots op mogen zijn. Dat zetten we met KP Holland graag voort.”

Waar Pim onderdeel is van het bestuur en Nikita aansluit bij het verkopersoverleg, draagt ook Niels zijn steentje bij aan Air So Pure. “Zelf ben ik nog actief in de kwaliteits- en promotiecommissie. Het is ontzettend leuk en inspirerend om deel uit te maken van deze club, waar we samen verder bouwen aan een concept waarmee we mensen blij maken en bijdrage aan hun welzijn”, aldus Niels. 

Westland Plant samenwerking KP Holland

Wat KP Holland echt onderscheidt

KP Holland is een uniek, compleet bedrijf: van veredeling en vermeerdering tot productie en verkoop, alles gebeurt onder één dak. Dat zorgt voor controle en kwaliteit in elke fase.

Door hun lidmaatschap bij Air So Pure, de continue drang naar ‘plant excellence’ en een uitgesproken focus op duurzaamheid en klantgerichtheid, positioneert KP Holland zich als een innovatieve en toonaangevende speler in de sierteeltsector. “We willen meer zijn dan alleen een leverancier,” zegt Pim. “We willen een goede gesprekspartner zijn voor klanten. Onze klanten groeien, dus wij moeten mee groeien. Zowel in stuks, als in niveau.”

Maar waar hij Pim uiteindelijk het meest trots op is? Daar hoeft hij niet lang over na te denken: “Onze 170 medewerkers. Zij maken het verschil.”

KP Holland Spathiphylum

KP Holland in getallen

Met 75 jaar ervaring, 170 medewerkers en 40 miljoen planten per jaar, levert KP Holland planten aan meer dan 30 exportlanden vanaf 24 hectare aan kassen. Hun expertise in veredeling, vermeerdering en productie maakt hen uniek in de markt.

Air So Pure lid KP Holland logo

Over KP Holland

  • Professionele kweker sinds 1950
  • Trots lid van Air So Pure sinds 2012
  • 3 productgroepen: Spathiphyllum, Kalanchoë en Curcuma
  • Expert in veredeling, vermeerdering en productie
  • Betrokken in de sector
  • 40 miljoen planten per jaar
  • 30+ exportlanden
  • 24 hectare glas
  • 170 medewerkers

Benieuwd waar je de Spathiphyllum van KP Holland kunt kopen? Bezoek onze store locator en vind een tuincentrum in jouw buurt!

Unser Produktangebot

Baumstrelizie

Einblatt

Zilvervaren

Goldtüpfelfarn / Blau Farn