JK Plant Ondernemers Joram Jelle Kuijvenhoven interview

25 juni 2025

Nuchter ondernemen: zo gaat JK Plant te werk

Interview met Jelle en Joram Kuijvenhoven, eigenaren van JK Plant.

JK Plant: wat in 2010 begon met één kas en een handvol planten, groeide uit tot een moderne, flexibele kwekerij met drie vaste locaties, meerdere huurtuinen en een breed assortiment dat het hele jaar door beschikbaar is.

Vanuit het Westland bouwen broers Jelle en Joram Kuijvenhoven aan JK Plant: een familiebedrijf waar kwaliteit en nuchter ondernemerschap centraal staan. In dit interview vertellen ze over hun betrokkenheid bij Air So Pure, hoe ze omgaan met innovatie en waarom ze trots zijn op elkaar.

Hoe JK Plant lid werd van Air So Pure

Toen JK Plant in 2016 toetrad tot Air So Pure, ging dat niet met voorbedachte rade. De overname van de Spathiphyllum-teelt van collega Mart Zwinkels leidde in eerste instantie tot het lidmaatschap. “We waren destijds nog helemaal niet bezig met luchtzuivering,” vertelt Joram. “Maar al snel ontdekten we de kracht en lading van het merk. Het is niet zomaar een etiket in een plant, maar een merk met een boodschap. Gezonde planten die bijdragen aan een beter leefklimaat.”

Voor de broers is Air So Pure meer dan alleen gezamenlijke marketing. Het netwerk, de samenwerking met andere kwekers en de vaste lijnen richting klanten maken het lidmaatschap waardevol. “Met Air So Pure heb je diverse raakvlakken, maar geen directe concurrentie,” zegt Jelle. “Dat maakt samenwerken makkelijker.”

Ook op commercieel gebied levert het lidmaatschap voordelen op. “We delen marktinzichten, pakken samen marketingprojecten op, hebben de Plant van de Maand en we werken steeds vaker met mixorders,” aldus Joram. “Het is vooral fijn om met elkaar te sparren. Gaat het goed, wat loopt er, waar liggen er kansen of uitdagingen?” Ook bij de klanten liggen er kansen. “Er zijn klanten die specifiek om Air So Pure vragen,” vult Jelle aan. “Zonder Air So Pure loop je die lijnen dus mis.”

Air So Pure Monstera JK Plant

Ontwikkeling door kennisdeling

Volgens Jelle helpt de vereniging ook bij de ontwikkeling van het eigen bedrijf. “Je leert van andere leden en bespreekt actuele vraagstukken zoals duurzaamheid en personeel. Die inzichten neem je vervolgens mee terug naar je eigen bedrijf.” Joram voegt toe: “We ontwikkelen nu al vóórdat de klant erom vraagt. Omdat we meegaan met Air So Pure, blijven we vooroplopen”.

“Het lidmaatschap geeft daarnaast ook weer een stukje naamsbekendheid voor onszelf.” benadrukt Joram. “En Air So Pure heeft echt een onderscheidend vermogen ten opzichte van andere merken. Dat maakt het uniek en mooi om lid van te zijn”, vertelt Jelle trots.

Op de vraag waarom een kweker lid zou moeten worden van Air So Pure, zijn de broers duidelijk. “Dankzij Air So Pure kun je echt waarde toevoegen aan je product. Daarnaast kun je je klantenbestand verbreden en samenwerken met collega’s die niet je concurrenten zijn. En natuurlijk zijn de jaarrond, vaste lijnen ook mooi meegenomen.”

Air So Pure Monstera JK Plant

Bijdragen aan de vereniging

De broers steken tijd en energie in Air So Pure. Zo is Jelle al sinds hun toetreding in 2016 penningmeester binnen het bestuur en Joram is betrokken bij de promotiecommissie en het verkopersoverleg. “Sinds ik penningmeester ben, kijk ik anders naar cijfers,” zegt Jelle. “Je leert veel van hoe andere leden bepaalde zaken aanpakken en dat neem je mee terug naar je eigen bedrijfsvoering. Heel waardevol.”

Joram houdt zich daarentegen graag bezig met promotie. “Marketing en promotie vind ik leuk, daar houd ik me bij JK Plant ook mee bezig. Maar met Air So Pure is het leuker en makkelijker om promotie te maken, omdat je een gezamenlijke club bent.” Ook is Joram erg duidelijk over zijn bijdrage. “Ik heb vaak een duidelijke mening. Als je wilt dat er iets gebeurt met jouw mening, moet je ook bereid zijn tijd te steken in een vereniging, en bijdragen aan zulke commissies”.

“Dat was echt gaaf”

Een voorbeeld dat Joram is bijgebleven is een marketingactie in Duitsland, waarbij Air So Pure een opvallende iglo in een winkelcentrum had geplaatst. “Dat was echt gaaf. Het merk werd daar letterlijk tastbaar. Ook heeft de iglo daarna nog op diverse andere plekken gestaan. Zulke campagnes kun je alleen samen organiseren.” Ook over B2B beurzen zijn Joram en Jelle enthousiast. “Hoe je met z’n alle als één vereniging in de juiste uitstraling het merk presenteert, dat is echt gaaf”.

Air So Pure Ecodome Luchtzuiverende Planten
De Air So Pure ecodome

Samenwerken in de sector

De samenwerking stopt niet bij Air So Pure. Zo is JK Plant ook actief bij de FPC Groene Kamerplanten van Royal FloraHolland. In die adviesgroep denken kwekers samen na over de koers en toekomst van de sector.

“Het geeft je het gevoel dat je kunt meedenken én meebeslissen,” vertelt Jelle. De groep fungeert namelijk als klankbord naar de veiling toe en levert ook veel directe informatie op over trends, regelgeving en marktdynamiek.

Voor Joram is hun deelname vanzelfsprekend: “Als je een mening hebt, moet je ook bereid zijn om verantwoordelijkheid te nemen. Het is belangrijk om je stem te laten horen. Ook kun je nog ergens invloed op uitoefenen en je hoort ontwikkelingen direct van de bron.”

JK Plant Araucaria

Werken aan een duurzamere teelt

Ook duurzaamheid is voor JK Plant een doorlopend proces. De afgelopen jaren zijn er diverse stappen gezet om te verduurzamen. Onlangs investeerden ze nog in nieuwe, slimme AI-gestuurde ledverlichting met instelbaar lichtspectrum. “Deze lampen passen hun lichtintensiteit aan op het daglicht,” legt Joram uit. “Is er maar een beetje licht nodig? Dan geven ze ook maar een beetje licht. Hierdoor heb je altijd de juiste hoeveelheid licht. Dat bespaart energie, maar zorgt ook voor betere groei.”

Daarnaast zijn de kassen deels uitgerust met driedubbele schermdoeken, wordt het water volledig gerecirculeerd en is het gasverbruik gereduceerd dankzij een seizoensgebonden teeltstrategie. “In de winter kunnen we de temperatuur laten zakken, dankzij onze najaarsteelt,” zegt Jelle.

Een ander voorbeeld is de Araucaria, die volledig op eigen bodem wordt opgekweekt en daardoor duurzamer is. “Alles gebeurt hier, van begin tot eind. We hebben de moederplanten hier, dus er komt geen transport aan te pas. Het wordt hier opgekweekt, geteeld, verkocht,” vertelt Jelle trots.

JK Plant Duurzame LED verlichting
De nieuwe, slimme LED-verlichting bij JK Plant.

Biologie

Ook in de biologische gewasbescherming zet JK Plant stappen. Maar liefst 90% van de teelt gebeurt op natuurlijke wijze, met inzet van biologische middelen, in plaats van chemische middelen. Een voorbeeld hiervan is de Gecko. Vorig jaar heeft de Gecko zijn intrek genomen op de Araucaria heterophylla en Monstera Deliciosa van JK Plant. Deze gecko is namelijk een echte superheld in biologische bestrijding. Geen chemische middeltjes meer: deze kleine vriend houdt ongedierte op een natuurlijke manier onder controle.

Toch zijn ze nog niet op de eindstip. Veenvrije potgrond en alternatieve energiebronnen staan als volgende stappen op de agenda. “Als we ergens in investeren, willen we dat het écht duurzaam is. Daarom is het nog niet zo 1,2,3 gebeurd”, aldus Joram.

JK Plant biologie gecko
Het gebruik van gecko’s als biologische bestrijding

Vier seizoenen, vier productgroepen

JK Plant teelt vier hoofdproducten: Araucaria, Monstera, Dahlia en Canna. Deze productgroepen zijn bewust gekozen om jaarrond de kas te benutten en de markt op het juiste moment te bedienen. De potmaten variëren van 10,5 cm tot 27 cm, afhankelijk van het product.

  • Dahlia & Canna – p17 (voorjaar)
  • Araucaria – p10.5 t/m p27 (najaar)
  • Monstera – p14, p17, p21 (jaarrond)

De favoriete plant van de broers? Vooral de Araucaria is favoriet. Het is de enige teelt die we volledig in eigen beheer doen. Van vermeerdering tot opkweek en afzet,” zegt Jelle. Dus van zaadje tot volwassen product. Dat maakt het extra bijzonder.”

Kwaliteit

JK Plant richt zich met hun kwaliteit op de bovenkant van de markt. Dat vraagt om strakke selectie en controle. “We lopen zelf veel rond in de kas,” zegt Jelle. “We houden elkaar scherp en spreken elkaar aan.”

Joram vertelt vervolgens trots verder. “We proberen overal de hoogste kwaliteit in te maken. Bij de Monstera krijgen onze beste planten het Air So Pure label. Maar eigenlijk willen we gewoon dat elke Monstera een Air So Pure kwaliteit heeft.”

Hoe ziet zo’n Air So Pure kwaliteit er dan uit? Onze Monstera’s met het Air So Pure-label voldoen aan vaste eisen,” zegt Joram. “Denk aan bladgrootte, kwaliteit, en bladstructuur. Alleen de beste planten krijgen dat label.” In de Monstera p17 en p21 wil JK Plant bijvoorbeeld altijd een gat in de bladeren hebben. Maar het ligt wel aan de leeftijd: jonge bladeren hebben nog geen gaten in de bladeren.

Ook bij de Araucaria gaat JK Plant voor de beste kwaliteit. “Bij de Araucaria gebruiken we ons Nordic Pine-label. Ook daar gelden duidelijke kwaliteitsnormen,” legt Jelle uit. “Daarnaast doen we het ook voor onszelf: we willen altijd goede planten hebben. Dus niet alleen kwaliteit voor je klant, maar ook voor jezelf. Zo houden we de lat hoog.”

JK Plant Monstera Deliciosa

Zeggen wat je doet, en doen wat je zegt.

Waar sommige kwekers sturen op schaal, zet JK Plant vol in op eerlijkheid en flexibiliteit. Klanten kunnen terecht voor kleine en grote orders. “Wil je één plant? Krijg je één plant. Wil je vijf trailers? Dan krijg je vijf trailers, geen probleem!” lacht Joram. “We onderscheiden ons dankzij onze kwaliteit en goede relaties met de klant. We zeggen wat we doen, en we doen wat we zeggen. Oh, met natuurlijk een flinke dosis Westlandse humor en nuchterheid.”

In de komende jaren zijn energie en personeel nog wel grote uitdagingen voor JK Plant. “Dat is gewoon lastig, en wordt waarschijnlijk alleen maar lastiger in de komende jaren. Maar wij blijven onszelf en zullen ook hier flexibel in staan.”

Trots op elkaar

In vijftien jaar tijd heeft JK Plant dus een indrukwekkende groei doorgemaakt. Als we vragen waar ze het meest trots op zijn, is het eerste antwoord meteen duidelijk: “op elkaar.”

Maar ook andere aspecten komen naar boven. “Ik ben vooral ook trots op wat we bij JK plant in 15 jaar voor elkaar hebben gebotst. We hebben 3 vaste locaties, twee huurlocaties, werknemers die blij zijn om hier te werken en heel veel vaste relaties waar we een goede samenwerking mee hebben. Oh, en we kunnen het nog steeds goed met elkaar vinden haha,” vult Joram aan.

Ook Jelle heeft nog een aanvulling. “Ik ben ook trots op de Araucaria, hoe we dat voor elkaar hebben. We zijn geen grote kweker, maar bij alles wat we doen, zijn we wel redelijk groot in.”

JK Plant, broers Jelle en Joram Kuijvenhoven tussen de Monstera

Monstera als Plant van de Maand juli

Tot slot nog een tip van de kweker zelf. De Monstera, Plant van de Maand juli, is volgens Jelle de ideale zomervriend. “De Monstera is een super harde, sterke plant en makkelijk in de verzorging. Als je hem vlak voor vertrek uit de zon haalt en goed water geeft, leeft hij gewoon nog als je terugkomt. Tenzij je natuurlijk maanden weggaat, dan moet je wel even iemand regelen, haha.”

Over JK Plant

JK Plant is een betrouwbare kweker die staat voor kwaliteit. Ze zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen. De lat ligt altijd hoog, voor henzelf én voor hun klanten. Daarnaast zijn ze flexibel: ze bewegen mee met wat de markt vraagt, of het nu om één tray gaat of om meerdere trailers.

Logo JK Plant

JK Plant in cijfers

  • Opgericht in 2010
  • Lid van Air So Pure sinds 2016
  • 3 eigen locaties
  • 7.5 hectare
  • 10-15 werknemers
  • 4 productgroepen

Benieuwd waar je de luchtzuiverende planten van JK Plant kunt kopen? Bezoek onze store locator en vind een tuincentrum in jouw buurt!

Bekijk ons uitgebreide assortiment

Paradijsvogelplant

Lepelplant

Zilvervaren

Blauwvaren